Thursday, October 16, 2008


Harga-harga saham di Bursa Malaysia ditutup rendah secara keseluruhan hari ini dalam urus niaga lesu di celah-celah ketidaktentuan iklim ekonomi global dan politik domestik. Sehingga pukul 5 petang tadi, Indeks Komposit Kuala Lumpur (KLCI) merosot 12.40 mata atau 1.19 peratus lebih rendah pada 1,031.63. KLCI dibuka lemah 6.62 mata pada 1,037.41. KLCI mencecah paras rendah seharian 1,028.08, turun 17.95 mata dengan kerugian pada kaunter-kaunter berkaitan indeks seperti Tenaga Nasional dan kaunter berkaitan perladangan terus memberi tekanan kepada bursa tempatan. Manakala Indeks Kewangan susut 24.80 mata kepada 8,614.61, Indeks Perindustrian merosot 15.94 mata kepad 2,174.23 dan Indeks Perladangan lebih rendah 133.09 mata atau 2.64 peratus kepada 4,913.91. Saham-saham rugi mengatasi saham untung dengan 491 berbalas 108 sementara 206 kaunter tidak berubah, 540 tidak diniagakan dan 23 lagi kaunter digantung urus niaga.

Dengan merujuk kepada analisis diatas menunjukkan bahawa tiada kesan terhadap penurunan harga minyak petrol & Diesel di Malaysia. Sebaliknya semakin merosot harga-harga saham di Bursa Malaysia. Ini disebabkan oleh tiada penurun terhadap barangan pengguna dan Industri.


Pada pagi hari ini saya telah mendengar berita daripada radio Sinar bahawa Ketua pembangkang menasihatkan TNB supaya mengkaji semula tarif elektrik kerana disebabkan penurunannya harga minyak. Saya amat bersetuju kerana dengan keadaan ekonomi yang tidak menentu ini adalah sewajarnya TNB mengkaji semula tarif elektrik. Kerana sekiranya TNB dapat menurunkan tarif ini secara langsung telah melakukan aktiviti kemasyarakatan yang amat berharga sekali. Ini akan dapat membantu meringankan beban rakyat yg berpendapatan rendah.


Kepada para peniaga barangan pengguna, adalah menjadi kewajiban anda untuk menurunkan harga barang. Kerana perkara yang wajib itu akan mendapat pahala sekiranya ditunaikan dan dilaknat sekira tidak ditunaikan.


Sekian sahaja dari meja Pengarang. Ahlan Wahsahlan...Halalan Toyiba...

2 comments:

Farid Abu Talib said...

kahkahkah. ketua pembangkang juga yang nasihat. bekbencher BN buat apa? kahkahkah. terikut dgn bos yang dah nak padam. zzzzzzzzzzzzzzzzzzz

paip-bocor said...

Depa pi ngangkang ja. tunggu duit mashuk poket